Henna este o cunoscuta planta florala, folosita de-a lungul timpului la coloratul pielii, a unghiilor, a pielii de animal, a matasii, a lanei si a parului. In zilele noastre este folosita intens de catre femei din Orientul Mijlociu si India pentru a-si vopsi parul, pielea si unghiile; cateodata este utilizata in body painting si tatuare.

In Yazd, Iran, se afla una dintre vechile “mori” de henna. Am vazut pe viu cum se marunteste planta cu ajutorul unei pietre uriase de moara actionata pana nu demult de magarus, sau de forta umana. Praful rezultat este strans si pus in saculeti, apoi acestia sunt comercializati.

DSC_0492DSC_0494

DSC_0495DSC_0499

DSC_0503Yazd, Iran, 2009

Map picture

Am crezut ca am lasat imaginile acestea in urma, ca facand parte dintr-o lume total diferita de-a noastra si totusi atat de apropiata (un sentiment greu de explicat). Mergand acum cateva zile pe Calea Mosilor, am intrat in magazinul alimentar iranian Zam-zam cu gandul de a face cateva cumparaturi. Pe unul din rafturi, parca imi zambeau dintr-o punga de plastic cativa saculeti de henna. Daca m-am uitat mai bine, aveau pe ele inscriptia locului de origine: Yazd, probabil exact din locul unde cu un an in urma eram uimit de modul de preparare si ambalare.

DC100911001[1]Bucuresti, Romania, 2010

Am zambit si eu, ca la intalnirea cu niste cunostinte vechi, m-am bucurat si m-am gandit: ce planta fericita … a strabatut atata drum sa coloreze parul si pielea femeilor, sa le faca frumoase in ochii lor si ai barbatilor, mimand puterea transformarii.

Si sa vezi minune: din cand in cand, femeile care au intrat in contact cu planta simt ca niste degete trecandu-le prin par, ca o parere si le vezi ca se bucura subit de aceasta mangaiere careia nu ii stiu sursa dar careia i se abandoneaza neconditionat. Si de unde fiecare firicel de praf pastreaza in el strivirea timpului la momentele precise ale rotii de piatra trecand in miscarea ei circulara, clipa asta pentru femei e unica si incredibil de dilatata pentru ca ele nu doar sa simta ci sa aiba si un fir de intelegere… Si eu am fost uimit, pana cand mi-am amintit ca barbatul care rabdator a asezat praful de henna precum  pulberea de stele in miile de saculeti cu destinatari femei, murmura ca pentru fiecare din ele versurile lui Rumi:

Femeia este o raza a lui Dumnezeu.

Ea nu este o iubita pamanteana.

Ai putea sa spui ca este creatoare

nu creata.

